
Mit látnak ma az iskolákban a diákok, a pedagógusok és a szülők?
június 25. és július 20. között elindítottuk országos felmérésünket „Te mit látsz az iskoládban?” címmel.
A kérdőívet több százan töltötték ki – diákok, pedagógusok, szülők és segítő szakemberek.
Arra voltunk kíváncsiak, hogyan érzik magukat a mindennapokban, mit tapasztalnak a bántalmazásról, és szerintük hogyan lehetne biztonságosabb és elfogadóbb az iskolai légkör.
A legfontosabb tanulságok:
- A diákok közel fele biztonságban érzi magát, de minden harmadik gyakran szorong az iskolában.
- A biztonságérzet szorosan összefügg azzal, hogy van-e megbízható felnőtt az iskolában: ahol van ilyen, ott sokkal nyugodtabbak a gyerekek.
- A pedagógusok többsége úgy látja: az iskolai légkört osztályszintű programok, mediáció és több segítő szakember tenné jobbá.
- A szülők is hasonlóan gondolkodnak: szerintük a kulcs a beszélgetés, a közösségépítés és a következetes szabályrendszer.
- Az iskolaőr jelenlétét sokan „hasznosnak, de nem elégnek” tartják, a diákok között viszont gyakran inkább a megfigyeltség érzése jelenik meg.
Mit jelent mindez?
A válaszokból világosan látszik: az iskolai biztonság nem az ellenőrzésből, hanem a bizalomból születik.
Ha van kihez fordulni, ha van tér a beszélgetésre és közösségi élményekre, akkor valóban csökken a bántalmazás és erősebbé válik a közösség.
Ezért szervezzük a #PirosLapNap-ot, hogy legyen alkalom nyíltan beszélni az iskolai bántalmazásról, felismerni a mintákat, és közösen keresni a megoldásokat.